Studie- og ordensregler
Studie- og ordensregler på Rysensteen Gymnasium
På Rysensteen Gymnasium har vi et motto der lyder:
Du skaber Rysensteen
Rysensteen skaber dig
Sammen skaber vi fremtiden.
Rysensteen Gymnasium er en international profilskole med global dannelse som ideal. En gammel københavnerskole for nutidens unge. En skole, som respekterer unge for alt det, de er, og som derfor stiller store krav for at udfordre og inspirere dem til at blive ansvarlige og kompetente verdensborgere. Til at tage ansvar – for sig selv, for andre og for verden – og til at være noget for nogen. Rysensteens værdier er
Nysgerrighed,
Ordentlighed,
Rummelighed og
Ansvarlighed
NORA - er bærende og rammesættende for fællesskabet og alle skolens aktiviteter.
Som ungdomsuddannelse skal vi udgøre et solidt fundament og formativt springbræt til voksenlivet. Vi skal danne og uddanne til videre uddannelse, men også til resten af livet. Rysensteen er en skole med et meget højt fagligt niveau, men også med en stærk ambition om at mobilisere de unges aktive deltagelse i de sammenhænge, de indgår i. Ud fra et ønske om at flere unge oplever glæden ved og modet til at tage del og tage ansvar – lokalt og globalt. Vi vil styrke de unges håb for verden og give dem et stærkt fundament til at agere i den. Til at være noget for nogen. Fagligt, personligt og praktisk.
Vi har skabt en ramme om studiemiljøet, der understøtter elevernes læring med tydelige forventninger og krav til den enkelte og fællesskabet. På Rysensteen Gymnasium tager det daglige samvær i undervisningen såvel som udenfor undervisningen udgangspunkt i NORA. Det betyder også, at alle skolens regelsæt og politikker bygger på disse fire værdier. NORA forpligter den enkelte og fællesskabet, hver for sig og i fællesskab, og rammesætter det daglige samvær med henblik på at skabe uddannelsesglæde.
Det er den enkelte elevs ansvar at være bekendt med dette regelsæt.
Studie- og ordensreglerne understøtter sammen med følgende politikker og retningslinjer – som er en integreret del af studie- og ordensreglerne - et sundt og aktivt læringsfællesskab.
- IT- og Kommunikationspolitik
- Antimobbepolitik
- Rusmiddelpolitik
- Politik vedr. rygning og anden brug af andre nikotinprodukter
- Digitale regler og retningslinjer
- Retningslinjer for brug af lectio
- Vilkår for udlån af bøger, computere og øvrige materialer
- Eksamensregler
Ordensregler
I respekt for de høje ambitioner og Rysensteens værdigrundlag er det nødvendigt at den enkelte elev på Rysensteen lever op til de overordnede rammer for almindelig orden og adfærd for elever på Rysensteen Gymnasium og drager omsorg for den enkelte og fællesskabet.
På Rysensteen Gymnasium udviser vi respekt for bygninger og inventar og hjælper hinanden med at værne om skolens materialer. Ved beskadigelse på bygninger og inventar bliver eleven gjort økonomisk ansvarlig efter de almindelige regler om erstatning.
Af hensyn til et godt studiemiljø har den enkelte altid ansvar for at rydde op efter sig selv i klasselokaler, fællesarealer og udendørsarealer og medvirke til at skolen er ren og pæn. Alle elever deltager med jævne mellemrum i organiserede fælles oprydninger efter endt skoledag (tjans).
På Rysensteen Gymnasium optræder vi som gode ambassadører, når vi repræsenterer skolen udadtil. Dette gælder også i tidsrum, der ligger uden for den almindelige undervisningstid. I forbindelse med de homestay baserede besøg til og fra partnerskolerne indbefatter dette bl.a., at man udviser respekt og kulturel rummelighed over for sin gæst/vært/værtsfamilie.
Skolens studie- og ordensregler omfatter også Rysensteens elevers adfærd uden for skolen, fx i fritiden, hvis adfærden direkte påvirker undervisningsmiljøet og samværet på skolen. Dette kan fx gælde elevers digitale adfærd på sociale medier, eller det kan gælde i en situation, hvor en elev har foretaget en voldelig, truende eller i øvrigt ulovlig handling, som kan have direkte betydning for samværet og undervisningsmiljøet på skolen.
Studieregler
På Rysensteen Gymnasium er lærere og elever i fællesskab ansvarlige for at skabe et godt, fagligt aktivt miljø i hver enkelt time.
Studieaktivitet
Alle elever er forpligtet til at deltage i og bidrage aktivt til undervisningen. Ved aktiv deltagelse menes følgende:
- At man møder velforberedt til tiden.
- At man med koncentration og fokus deltager konstruktivt og målrettet i alle undervisningsformer.
- At man rettidigt afleverer skriftlige opgaver - og at disse kvalitativt og kvantitativt følger de fastsatte krav.
- At man ikke foretager snyd og/eller udviser lignende uretmæssig adfærd, som kan forhindre eller modvirke, at man selv eller andre elever fuldfører sin uddannelse, herunder ved at aflægge de nødvendige prøver, i overensstemmelse med uddannelsesformålene.
- At man er medansvarlig for klasserumskulturen generelt.
- At man deltager i klassefremlæggelser/oplæg.
- At man deltager i terminsprøver, årsprøver og eksaminer, og overholder de gældende eksamensregler
- At man deltager i ekskursioner.
- At man deltager i skolens Global Citizenship Programme med en udvekslingsrejse og et genbesøg samt at begge besøg afvikles inden for rammerne i det særligt udsendte aftalepapir vedr. rejser og genbesøg.
Elever, der sammenlagt ikke har bestået på årskarakterer, årsprøver og evt. eksamenskarakterer, og som vurderes at have fået et utilstrækkeligt udbytte af undervisningen, kan nægtes oprykning til næste klassetrin i overensstemmelse med § 12 i bekendtgørelse om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser.
Sanktioner ved overtrædelse af studie- og ordensregler
Ved overtrædelse af studie- og ordensreglerne herunder de regler, der er nærmere beskrevet i de enkelte politikker og retningslinjer, samt overtrædelse af Rysensteen Gymnasiums værdigrundlag “NORA”, vil skolen reagere og sanktionere i henhold til forseelsens alvor, gentagelse og omfang og efter forvaltningslovens principper.
Ved mindre alvorlige forseelser reagerer skolen ved, at eleven gives en mundtlig pædagogisk tilrettevisning der noteres i lectio. Skolen kan vælge at følge denne op med en skriftlig pædagogisk tilrettevisning (first warning) for overtrædelser af studie- og ordensreglerne af mindre alvorlig karakter.
Skolen har endvidere mulighed for at inddrage elevens SU hvis eleven ikke kan siges at være studieaktiv.
Der er tale om følgende sanktioner:
- Skriftlig advarsel (final warning) ved overtrædelser af mere alvorlig karakter (med forudgående partshøring) eller gentagne overtrædelser.
- Tilbageholdelse i normalt højst et døgn af en eller flere af elevens private genstande, herunder mobiltelefon og lignende kommunikationsmiddel.
- Hel eller delvis udelukkelse fra konkrete arrangementer eller aktiviteter. I forbindelse med overnatningsture og GCP-rejser kan der ved grov overtrædelse af de særlige aftaler sanktioneres med hjemsendelse før tid på elevens bekostning.
- Midlertidig udelukkelse fra undervisningen i indtil 10 skoledage. Udelukkelsen registreres som fravær.
- Bortvisning (udskrivning) fra uddannelsen med fortabelse af retten til at blive indstillet til prøve på Rysensteen Gymnasium (med forudgående partshøring).
Som led i behandlingen af en sag efter dette regelsæt kan Rysensteen Gymnasium beslutte at hjemsende den pågældende elev midlertidigt eller at begrænse elevens adgang til skolen midlertidigt, mens sagen undersøges nærmere.
Midlertidig hjemsendelse eller midlertidig begrænset adgang til skolen er muligt i følgende situationer:
- Situationer, hvor det anses for påkrævet af hensyn til den almindelige retsbevidsthed på skolen om overholdelsen af skolens studie- og ordensregler. Dette kan f.eks. være tilfældet når det er anmeldt til politiet, at eleven har foretaget en voldelig, truende eller i øvrigt ulovlig handling, som kan have direkte betydning for ordenen og samværet på skolen, og som i givet fald vil kunne medføre en permanent bortvisning.
- Situationer, hvor det anses for påkrævet for at opretholde ordenen og samværet på skolen og andre elevers og ansattes deltagelse i undervisningen.
Normalt vil en sanktion kræve forudgående advarsel. I særligt alvorlige tilfælde og i gentagelsestilfælde kan sanktioner dog iværksættes uden forudgående varsel.
For elever under 18 år orienteres forældre/værger om skriftlige varsler og sanktioner. Skriftlige advarsler og sanktioner meddeles i elektronisk postkasse.
Fremmøde
Der er mødepligt til undervisningen. Der registreres fremmøde ved begyndelsen af hvert modul i det studieadministrative system lectio. Man er forpligtet til at angive fraværsårsager i lectio.
Ved sygdom skal man telefonisk afgive sygemelding til kontoret senest kl. 9.00 den første sygedag. Skyldes fraværet andet end sygdom, skal dette også meddeles kontoret. Hvis en elevs sygefravær skønnes at blive for stort, kan skolen anmode om en lægeerklæring, der bekostes af eleven.
Elever der kommer for sent, har ret til at modtage undervisning i resten af modulet, men fastholdes registreret fraværende. Forlader en elev et modul i længere tid, registrerer læreren fravær.
Fravær i forbindelse med skolerelaterede aktiviteter, såsom elevrådsmøder, styregruppedeltagelse i Almen Dannelse, MIO-udvalg, GCP-udvalg og PLAN-udvalg, godskrives. Den ansvarlige lærer/elevrådsformand sørger for at indgive en deltagerliste til administrationen.
Fravær i forbindelse med deltagelse i øvrige skoleudvalg, deltagelse i øvrige GCP-aktiviteter herunder udveksling med Haag, Dortmund og Bretagne samt særlige individuelle talentaktiviteter eller borgerligt ombud skal angives som ‘skolerelateret fravær’ under fraværsårsager i lectio og tilgodeses når fraværet opgøres.
Manglende fremmøde og sanktioner
Det fysiske og skriftlige fravær opgøres med jævne mellemrum af klassens studievejleder. Vurderingen af manglende studieaktivitet grundet fravær er altid en konkret og individuel vurdering, hvor fraværsårsager gennemgås systematisk ved enten en samlet fraværsprocent over 10% eller en enkeltfaglig fraværsprocent over 25%.
Det er elevens ansvar at gøre studievejlederen opmærksom på personlige forhold, der kan have indflydelse på den individuelle vurdering.
Skyldes fraværet andet end dokumenteret sygdom, vil eleven ved vedblivende fravær modtage en skriftlig pædagogisk tilrettevisning (first warning), der sendes til elektronisk postkasse. En pædagogisk tilrettevisning betyder, at eleven efterfølgende forventes at have systematisk fremmøde til al undervisning og aflevere alle skriftlige opgaver.
Hvis fraværet falder markant og efterfølgende begynder at stige igen, vil eleven igen modtage en pædagogisk tilrettevisning, som vil have en varighed på 365 dage.
Hvis eleven efter en pædagogisk tilrettevisning ikke viser systematisk fremmøde til al undervisning og afleverer skriftlige opgaver, vil eleven som udgangspunkt modtage en skriftlig advarsel (final warning).
Når partshøring med henblik på skriftlig advarsel modtages, har eleven 10 skoledage til at afgive høringssvar, og såfremt den skriftlige advarsel effektueres, gives yderligere 10 skoledage til yderligere at nedbringe fraværet markant (eleven har systematisk fremmøde til al undervisning).
Hvis fraværet falder markant, kan eleven fortsætte sin skolegang med forventet systematisk fremmøde til al undervisning. Den skriftlige advarsel bortfalder efter 1 år (365 dage).
Nedbringes fraværet ikke markant, vil det kunne udløse en bortvisning med fortabelse af retten til at afslutte skoleåret på Rysensteen. Eleven har 10 skoledage til at afgive høringssvar på partshøringsskrivelsen.
En sanktion med 365 dages varighed kan godt tildeles ved afslutningen af et skoleår og have gældende virkning i det efterfølgende skoleår.
Skriftlige opgaver - frister og rettigheder
Alle skriftlige opgaver, der afleveres rettidigt, og som lever op til de fastsatte krav til opgaveaflevering, herunder at opgaven er en selvstændigt udformet besvarelse, får feedback i overensstemmelse med skolens feedbackstrategier.
Opgaver, der afleveres efter fristen, får ikke feedback, men kan indgå i lærerens fastsættelse af standpunktskarakter (der kan dog være tale om særlige forhold, der kan tages hensyn til).
Opgavebesvarelser, der uploades tomme, med ganske få linjer, med “forkert” indhold, eller i ulæselige formater godkendes ikke. Der er IKKE mulighed for en genaflevering.
Selvstændighed i skriftlige opgaver
En skriftlig aflevering er et selvstændigt produkt. Ved et selvstændigt produkt menes, at opgaven er udfærdiget af eleven evt. i samarbejde med andre deltagere i undervisningen, hvis dette er krævet.
Simpel afskrift, herunder elektronisk kopiering samt brug af AI, Google Translate o. lign. er uacceptabelt og anses som snyd - se i øvrigt Rysensteens grundprincip for brug af sprogmodeller. På samme måde vurderes ”ikke markerede” citater eller referat af kilder uden henvisning (også i oversættelse) også som snyd.
Skriftlige opgaver og sanktioner
For elever der uden aftaler er bagud med mere end 15 elevtimer samlet, eller 3 opgaver i ét fag (ikke afleveret eller ikke godkendt), kan det medføre skriftlig pædagogisk tilrettevisning (first warning) og skriftlig advarsel (final warning) i lighed med ovenfor beskrevet. Begge tilsendes til elektronisk postkasse.
Med en pædagogisk tilrettevisning eller skriftlig advarsel skal du have afsluttet og godkendt alle manglende opgaver senest ved hvert semesters udgang. Sker dette ikke, kan de ikke senere godkendes.
Ved efterårssemesteret er fristen for aflevering af manglende opgaver første skoledag efter juleferien og ved forårssemesteret er den første skoledag efter påskeferien. Efter disse frister er den manglende elevtid registreret som skriftligt fravær og vil ikke efterfølgende kunne indhentes.
Advarsler og sanktioner
Skolen kan i tilfælde, hvor elever gentagne gange og/eller på særlig alvorlig vis overtræder studie- og ordensreglerne, vælge at betragte disse overtrædelser som dele af et samlet billede på manglende respekt for skolens værdigrundlag, NORA, og sanktionere i tråd hermed.
Fælles for skriftlige advarsler og øvrige sanktioner gælder, at de sendes til digital postkasse og betragtes dermed som modtaget. For elever under 18 år sendes skrivelsen ligeledes til værger.
Klage
Klage over Rysensteen Gymnasiums afgørelse vedrørende en elevs overtrædelse af skolens studie- og ordensregler skal stiles til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet og sendes til skolen. Der kan kun klages over retlige fejl. Klagen skal være modtaget af skolen senest 10 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at eleven har modtaget den afgørelse, som eleven klager over. Fristen er dog 5 dage, inklusive dage uden undervisning, for en klage over en advarsel (bekendtgørelsens § 5, stk. 2), eller en afgørelse om hel eller delvis udelukkelse fra konkrete eller typer af arrangementer eller aktiviteter, eller en afgørelse om midlertidig udelukkelse fra undervisning i indtil 10 skoledage eller et forbud mod, at eleven i en nærmere bestemt periode medbringer og anvender nærmere bestemte private genstande eller typer af genstande (bekendtgørelsens § 6, stk. 1, nr. 1-3).
Hvis skolen ikke på baggrund af klagen imødekommer den fuldt ud, og eleven ikke har trukket sin klage tilbage, udarbejder skolen sine eventuelle bemærkninger til klagen. Skolen sender disse bemærkninger til eleven, så de er modtaget af eleven senest 7 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at skolen har modtaget klagen. Eleven skal herefter have haft lejlighed til med en frist på 5 dage, inklusive dage uden undervisning, at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger til skolens bemærkninger til klagen. Sammen med klagen og sine eventuelle bemærkninger sender skolen elevens eventuelle bemærkninger til styrelsen hurtigst muligt og senest 4 dage, inklusive dage uden undervisning, efter, at skolen har modtaget dem eller efter udløbet af elevens frist for at fremkomme med sine eventuelle bemærkninger.
En klage over en sanktion har ikke opsættende virkning, medmindre skolen henholdsvis styrelsen i ganske særlige tilfælde, navnlig hvor der er en væsentlig begrundet forventning om, at den påklagede afgørelse vil blive ophævet, træffer beslutning herom.”
Studie- og ordensreglerne er revideret og opdateret juni 2025 med gældende virkning fra august 2025. Reglerne er vedtaget på baggrund af Børne- og Undervisningsministeriets bekendtgørelse nr. BEK nr. 316 af 27/03/2025 om studie- og ordensregler m.v. i de gymnasiale uddannelser.
Reglerne er fastsat efter høring i elevrådet og MIO og på baggrund af mindst én behandling på et møde i bestyrelsen. Alle elever og ansatte på Rysensteen Gymnasium er orienteret om regelsættet, som også er offentligt tilgængeligt på skolens hjemmeside.