Faglig dannelse
Kommissorium for Faglig Dannelse 2022/2023
Styregruppen består af: MC, PRL, TN og EH
Ledelse: JHa og NF
Formål
Styregruppen for Faglig Dannelses formål er at fastholde og understøtte en kreativ, innovativ og motiverende læringskultur på et højt fagligt niveau. Med udgangspunkt i Rysensteens GCP-profil sikres alle læreres didaktiske og pædagogiske kompetenceprofil. Gennem videndeling og kollegialt samarbejde understøttes elevernes faglige dannelse. Styregruppen for Faglig Dannelse sikrer at udefrakommende pædagogiske og didaktiske krav oversættes til en Rysensteener-didaktik. Styregruppemedlemmerne er tovholdere i projektgrupper, der går på tværs af de tre områder (Faglig, Almen, Global dannelse), og tilsammen varetager styregruppen didaktisk og pædagogisk udvikling. Alle medlemmer af styregruppen deltager i fælles-styregruppemøder.
Dannelsesformål for indsatser i Faglig Dannelse
Et gennemgående ideal i den faglige dannelse er at udvikle kritisk reflekterende mennesker, som aktivt og ansvarligt kan samarbejde og handle i en verden i forandring.
De overordnede dannelsesmål er at styrke:
- Elevernes evne til fordybelse
- Elevernes evne til at dygtiggøre sig gennem samarbejde
- Elevernes evne til at lytte og lære af andre
- Elevernes mod til at afprøve og turde fejle uden at give op
- Elevernes faglige og personlige myndighed
- Elevernes evne til at indgå ansvarligt i relationerne til andre i klasserummet
- Elevernes evne til at strukturere deres hverdag hensigtsmæssigt
- Elevernes bevidsthed om de forskellige perspektiver fagene tilbyder for at forstå en kompleks verden
Indsatser for skoleåret 2024/2025
- Udfolde og implementere Rysensteenerdidaktikken #3
- Fokus på skriftlighed bl.a. revidere faggruppernes styringsdokumenter om feedbackstrategier, kriterier for karaktergivning samt begrundelsesproblematikker.
- Understøtte didaktisering af brugen af de generative sprogmodeller i fagene
- Understøtte dannelsesprocessen i klasseperspektiv, bl. a. via klassemøder
- Understøtte arbejdet i ny projektgruppe med fokus på bæredygtighed (som skal udvikle/implementere begreber og metoder for bæredygtighedsdidaktik, koordinere videndeling herom og give input til bæredygtighedsaktiviteter på skolen og i undervisningen)
Gruppens driftsopgaver
- Samarbejde og koordinering med styregrupperne for Almen og Global Dannelse.
- Kvalitetssikring af skolens pædagogiske og didaktiske indsatsområde.
- Understøtte lærernes arbejde med formative og summative øvelser.
- Løbende opdatering af materialebanker med eksemplariske opgaver inden for DHO, SRO og SRP og innovativ undervisning.
- Løbende opdatering af modulplaner for Innovationsdage, Formidling, Videnskabsteori.
- Afholde informations/opstartsmøder forud for DHO, SRO og SRP for at klæde lærerne på til at afholde Formidlingsmoduler.
- Løbende vedligehold og opdatering af skolens formalia-hjemmeside.
Gruppen har en række projektgrupper tilknyttet: Projektgruppen for sprog, projektgruppen for feedback, projektgruppen for innovation (under opdatering).